Αναδυόμενος Γραμματισμός
Γλωσσικές – Νοητικές ασκήσεις
Συμπεριφορές που σχετίζονται με τις έννοιες της ανάγνωσης και της γραφής που αποκτούνται μέσω καθημερινών εμπειριών με το γραπτό λόγο (πινακίδες – επιγραφές – ταμπέλες, έντυπα, βιβλία).
Αναφέρεται ο όρος στη σχολική ετοιμότητα που καλλιεργείται στην προσχολική εκπαίδευση η οποία προάγει την ανάγκη και το νόημα κατάκτησης των γλωσσικών δεξιοτήτων από τα παιδιά με τρόπο παιγνιώδη που συμπεριλαμβάνει λάθη, προσπάθειες, αποτυχίες και επιτυχίες (Whitekurst & louigon, 2002).
Στα πλαίσια αυτά έχει δημιουργηθεί από τους εκπαιδευτικούς εκπαιδευτικό υλικό (οπτικό, απτικό, ηχητικό) και παιχνίδια που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τοποθετούνται για ελεύθερη χρήση στη γωνία της γλώσσας.
Ο αναδυόμενος γραμματισμός καλλιεργείται και μέσω του προγράμματος φιλαναγνωσίας στο πλαίσιο του οποίου διαβάζουμε βιβλία, συζητάμε, εμπλουτίζουμε την βιβλιοθήκη μας.
Τα παιδιά φέρνουν τα αγαπημένα τους βιβλία, επιχειρούμε δραματοποίησεις, ταινίες, εκδίδουμε τα δικά μας βιβλία και την εφημερίδα του σχολείου μας (προγραφή-προανάγνωση-γλωσσικές/νοητικές ασκήσεις).
Ασκήσεις με σχήματα
Μαθηματικός Γραμματισμός
Όπως ο γλωσσικός, έτσι και ο μαθηματικός γραμματισμός αναδεικνύει στους μαθητές τη σημασία των μαθηματικών στην πρακτική και κοινωνική του ζωή με παιγνιώδη τρόπο, σκέψεις κάτι που πραγματοποιείται δίνοντας στα παιδιά ευκαιρίες εξερεύνησης, χειρισμού, οργάνωσης υλικών και λύσεις προβλημάτων (Dodge + Colnev).
Έτσι έρχονται σε τριβή με έννοιες όπως η ταξινόμηση, η αντιστοίχιση και η ομαδοποίηση. Η επαφή με τα μαθηματικά είναι καθημερινή στη ζωή των μαθητών του Βaby Αcademy, καθώς μπαίνουν σε διαδικασία ψηφοφορίας – καταμέτρησης ψήφων, μαγειρικής, δημιουργίας επιτραπέζιων εκπαιδευτικών παιχνιδιών, πειραμάτων.
- Ασκήσεις με σχήματα
- Ασκήσεις για την κατανόηση των χρωμάτων
- Εκπαιδευτικά Παιχνίδια
- Μαγειρική
- Πειράματα
- Ψηφοφορία- Καταμέτρηση ψήφων
- Δημιουργία Επιτραπέζιων παιχνιδιών
Συναισθηματική αγωγή
Παραμύθια – συναισθηματική ενεργοποίηση και Ψυχοκινητικές δρστηριότητες
Το παραμύθι ως παιδαγωγικό μέσο:
- κινεί τη φαντασία του παιδιού
- υποστηρίζει την παιδική μάθηση
- προάγει τη γλωσσική διδασκαλία
- ενισχύει την ακουστική ικανότητα του παιδιού
- διαμορφώνει εποικοδομητικά την ψυχοσύνθεσή του
- ψυχαγωγεί το παιδί
Θεατρικό παιχνίδι
Δίνεται έμφαση στην ψυχολογική και παιδαγωγική διάσταση του θεάτρου. Η θεατρική αγωγή δίνει στα παιδιά ευκαιρίες να γνωρίσουν τον εαυτό τους, το περιβάλλον και τους γύρω τους.
Αποτελεί σωματική και ψυχική έκφραση που βοηθά στην επικοινωνία και την ένταξη στην ομάδα, ενώ παράλληλα διαμορφώνει αισθητικές εμπειρίες και κριτήρια.
Η χρήση ειδικά του εκπαιδευτικού δράματος κινητοποιεί τα παιδιά να λάβουν ρόλους, να πάρουν αποφάσεις και να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, προκειμένου να λύσουν το πρόβλημα του ήρωα που υποδύονται.
Κουκλοθέατρο
Το Κουκλοθέατρο αποτελεί σημαντικό μέσο ψυχαγωγίας και δημιουργικής έκφρασης.
Καθώς το παιδί ταυτίζεται με τους ήρωές, ξεπερνά φόβους και αναστολές, εκτονώνεται ψυχικά, προάγοντας έτσι τη συναισθηματική του ισορροπία. Επιπλέον, υιοθετεί αξίες, υγιείς στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στον άνθρωπο και την ζωή.
Εικαστικές τέχνες
Μέσω της τέχνης τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διάφορα υλικά, μαθαίνουν τα βασικά χρώματα και τι προκύπτει από την ανάμειξη τους, παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής και μαθαίνουν ποικίλες τεχνοτροπίες.
- Πλαστελίνη
- Ζωγραφική
- Πηλός
- Χειροτεχνίες
- Δημιουργία μακέτας
- Κολλητική
Περιβαλλοντική αγωγή
Οικολογικές δραστηριότητες με βιωματικές εμπειρίες
Μέσα από δραστηριότητες αλληλεπίδρασης των παιδιών με τον φυσικό κόσμο αναπτύσσουν την αξία του σεβασμού απέναντι σε αυτόν, εκφράζονται, αποκτούν γνώσεις και ενεργοποιούνται.
Η κηπουρική είναι μια άσκηση οικοδόμησης της ομαδικότητας και της φιλίας. Μέσω αυτής καλλιεργείται η υπομονή, η δημιουργικότητα και η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών.
Ελεύθερο παιχνίδι
Η μαγική στιγμή της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατά την οποία κανείς εκτός από τους μετέχοντες δεν γνωρίζει τις γνωστικές και κοινωνικές συγκρούσεις που γίνονται και οδηγούν τους μαθητές σε νέα γνωστικά, κοινωνικά και επικοινωνιακά μονοπάτια.
Θεωρείται το επίκεντρο της παιδικής ηλικίας. Για το παιδί κάθε δραστηριότητα είναι παιχνίδι. Μέσα από αυτό τα παιδιά μπορούν να εκφραστούν πολύπλευρα δείχνοντας την σωματική, συναισθηματική και κοινωνική τους εξέλιξη.
Αποτελεί άριστο μέρος των μαθησιακών και αναπτυξιακών διαδικασιών.
Μαγειρική
Η μαγειρική είναι μια από τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών με πολλά οφέλη.
Μέσω της μαγειρικής τα παιδιά καλούνται να:
- μετρούν π.χ. πόσα αυγά θα βάλουμε;
- ξεχωρίσουν και να μεταγγίσουν υγρά από στερεά, αναπτύσσοντας την λεπτή τους κινητικότητα
- ζυμώνουν
- πλάθουν
- προβληματίζονται για χρονικές έννοιες π.χ. σε πόσο χρόνο θα ψηθεί;
- μαθαίνουν να συνεργάζονται προς ένα κοινό αποτέλεσμα και να χαίρονται για αυτό.
Πειράματα
Η ανακαλυπτική πειραματική διαδικασία είναι μια δημιουργική και παράλληλα ευχάριστη δραστηριότητα για τους μικρούς μας μαθητές και μαθήτριες.
Αναπτύσσει την φαντασία, τον προβληματισμό, την κριτική σκέψη, την ενεργητική συμμετοχή, παράγοντας τη μάθηση συνολικά.
Εκπαιδευτικά παιχνίδια
Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια είναι οργανωμένες δραστηριότητες που επικεντρώνουν στην εκμάθηση και τήρηση των κανόνων από τα παιδιά. Παράλληλα, αναπτύσσεται η ομαδικότητα, η συνεργασία, η αλληλεπίδραση και η υπομονή.